A 12. bolygó…. 1
rész. SUMÉROK…a kezdetek
Kedves Olvasók!
Ez a cikket még 2009-ben írtam.
Zecharia Sitchin „A 12. bolygó” című könyvét olyan
csodálatosnak tartottam, hogy alig lehetett letenni.
Megfejtették a Sumér
ékírás titkát, és lefordították az eredeti agyagtáblák feljegyzéseit. Így ma a
karosszékben ülve vissza repülhetünk a vízözön idejére…ha szeretnénk.
/Közben a számítógép
használati tudásom hiányosságai miatt elmaradt a közzététel. Most javította ki
tudós barátom azokat a hibákat, ami akadályozta ezt./
Tartalmában az
eltelt évek alatt csak növekedett a könyv vonzó ereje. A Sumérok által
agyagtáblákra írt szövegek az egyetlenek, amelyek „hitelesen” számolnak be a
kb. 12-14000 évvel ezelőtti özönvíz előtti,- alatti,- és azt követő időkről.
Ők az egyedüli szemtanuk
abban is, hogy a Föld legújabb benépesítése hogyan indult el a legutolsó özönvíz
után.
Manapság sok könyvben,- cikkben olvashatunk arról, hogy a
hüllőktől származunk,- hogy azonos a genetikánk,- hogy azok uralkodnak
rajtunk,- hogy mesterséges megtermékenyítéssel létrehozott lombik bébik
vagyunk, stb.
Csak erről az egy
témáról írok most hozzá az eredeti cikkhez:
Az özönvíz után természetesen alig volt szárazföld a Földön.
Ezért kézenfekvő volt, hogy a Nefilimek a vízben élő életformák felhasználásával,
és a vízre szállva indítsák el segítő munkájukat.
A Nefilimek földet érése sem volt könnyű, ezért nem a
szárazföldre, hanem a vízre szálltak le – ahogyan a mi űrhajósaink is – és
onnan indultak el.
Erről tanúskodik a korabeli időkből:
A babiloni Béroszosz, aki lejegyezte az Óannész-legendákat:
„Babilon partjain túl
fekvő Erütriai-tengerből bukkant fel Óannész, akinek a külseje a halakhoz
hasonlított, de a halfej alatt emberi fej volt, s az uszonyok emberi végtagokat
rejtettek. Hangja és beszéde is emberi volt”
/mintha egy búvárról lenne szó?/
Igen, ez az alapja annak, hogy a mai időkben a hüllőktől
indítják az emberiség eredetét!!!???
Akik ezt gondolják: Mintha elfelejtenék, hogy az Ember nem
az első élőlény volt a Földön.
Az evolúció – a teremtések
egymásra épülő,- fejlődő sorozata – ugyanis az egysejtűekkel kezdődik, és a
növény- állatvilág- ember sorozatban benne vannak a hüllők,- halak is.
De nem onnan származunk.
Az ő gerincük azonban az emberi testben is benne van.
Azt is keverik-csúsztatják, hogy az Ember létrehozása mikor
következett be. Természetesen nem most a vízözön után történt, hanem több száz
milliárd évvel ezelőtt…tanítja Krizantén.
Amikor a Teremtő
létre hozta az Ember eredeti mintáját…
Azóta ismétlődnek a ciklusok 24-26000 évenként.
Lehetőséget adnak arra, hogy azok akik már elérték a magas
rezgésszámú gondolkodási módot:
Szeretet, Elfogadás, Igazságosság, Szelíd módon….- elválasztódhassanak
az erőszakosaktól,…. felemelkedhessenek.
Akik pedig nem érték el ezt a szintet…új ciklusban
kezdhessék előröl a fejlődést…
Ez az igazi gerinc….
Az Ember fejlődés történetében…
Mivel az anyag olyan terjedelmes, így 3 részre bontom a
közzététel előtt.
A Sumérok
Krizantén tanításából látni lehet, hogy a Teremtő az Emberszellemeket
hogyan hívta életbe, és milyen célból:
Azért, hogy a bukott
szellemek anyagba sűrűsödött - még
megmenthető – részét a segítő,- gyógyító szeretet erő elérhesse.
Ugyanis csak az Ember
van olyan közel az anyaghoz – mivel félig anyag és félig szellem – hogy az Isten
szellemi energiáit saját maga,- közvetlenül tudja átadni az anyagban lévőknek.
Mindezek a folyamatok Krizantén elmondása szerint sok
hullámban, ismétlődő civilizációk sokaságában zajlottak a mi fogalmaink
szerinti több száz-milliárd év óta,
24000 éves ciklusokban.
Egy kis ízelítő: Krizantén lediktálta, hogy pl.
Atlantisz kultúrája 25 millió évig tartott. Bukását az
okozta alapvetően, hogy leigázta Lemúriát, és rabszolga sorsban tartotta….
Az előző korokról még csak tárgyi emlék sem maradt fenn,
csak nagyon ritka „véletlen” tanú jelzi, hogy azért a fizikai síkon is voltak
elődeink a részünkre felfoghatatlan messzeségben.
Nekem legjobban az
angol háziasszony esete tetszik, aki a
kályhára akart szenet rakni, de a kitűnő minőségű szén nagy darabját nem
tudta betenni egyben.
Ezért ráütött, hogy széttörje azt, és a darabokra hullott szén egy részéből egy arany nyaklánc lógott ki.
Ma is megvan, és látható Deniken ismertterjesztő írásainak és
fényképének, filmjeinek jóvoltából.
Mikor is keletkezett a szén???? Talán 300 millió évvel
ezelőtt egy olyan korban, amikor a mai tudomány szerint még csak ős hüllők
éltek a földön. Akkor ki ejtette el randevú közben az arany nyakláncát a
páfrány erdőben, csak nem egy ősgyík?
Ez a rövid kirándulás is jól mutatja, hogy nagy fehér foltok
vannak a Föld és az Ember múltjában. Nem kell mindig a saját korábbi
álláspontunkhoz ragaszkodni az ember teremtésével kapcsolatban sem.
Ezért is érdemes körülnézni másoknál, és én most minden
érdeklődőt hívok, hogy „szomszédoljunk” egy kicsit.
Nézzük meg az ember teremtését, Zecharia Sitchin „A 12.
bolygó” című művén keresztül, egy
másik nézőpontból.
Kedvencem, a Sumérok
teremtéstörténete az, amely Krizantén elmondása szerint jól tartalmazza az
ember egyik típusának kiválasztását, a földi testben való újabb megjelenését.
És a bukás utáni vízözön leírását is.
Először végig követhetjük azt:
hogyan találták meg a Sumérokat
A könyv végig vezet minket az ásatások időrendjében is
egészen addig, amíg kiderült, hogy:
A Bibliában az Ószövetség leírásában olyan városnevek
szerepelnek, amelyek a valóságban is léteztek az „idők kezdetén”
Az Asszír és a Babilon
birodalom folyamatosan versengett a történelemben, de gyökerük közös volt.
Ez a akkád nyelv, az
első sémi nyelv.
Engelbert Kampfel aki 1886-ban tett látogatást a perzsák ősi
fővárosában, Perszepoliszban a kőbe vésett domborművek szélén látható jeleket -
a korábbi díszítés helyett - írásként azonosította, és ő jelölte először azokat
ékírás névvel.
Az első nagy ásatást már 1843-ban kezdték a franciák, Paul
Emil Botta. A Tigris és Eufrátesz völgyében, de a fennsíkokon is számtalan
helyről előkerült ékírásos táblák ragadták meg a képzeltét, és tették
kíváncsivá. Észak-Mezopotámiában Mószul közelben kezdett ásni amit ma
Horszábádnak neveznek. Az ásatás bőségesen szolgáltatta a tárgyi emlékeket.
Megállapította, hogy a feliratok a feltárt várost Dúr Sarru
Kínnek nevezik, ez sémi nyelven „az igazságos király fallal övezett városa”
jelentést tartalmazza, és a szóban forgó király a bibliai Szargon királlyal
azonos.
A kiásott királyi város közepén csodálatos palota
emelkedett, amelynek falait domborművek borították, és ezek együttes hossza
több mint egy mérföld volt.
A palota fölé egy
zikkurratnak nevezett lépcsős piramis magasodott, hogy „lépcső legyen az égbe”
az isteneknek.
Az angolok sem akartak lemaradni a feltárásban, és Sir
Austen Henry Layard egy, a Tigris partján fekvő - Horszábádtól mindössze 10
mérföldre fekvő - palotát kezdett feltárni.
A lelőhely az asszír főváros,
a bibliai Ninivével azonos.
Layard a görög történészek műveiben olvasott arról, hogy
Nagy Sándor egyik tisztje látott „egy helyet, ahol piramisok vannak és egy ősi
város maradványai” Layard a későbbiekben ezt is kiásta, és ez a város a bibliai
Nimród, az asszír birodalom katonai központja volt.
A feltárások
folytatódtak, és Ninive és Nimród között megtalálták Assurt az asszírok vallási
központját.
Közben befejeződött Babilon
feltárása is, ami a bibliai Bábellel azonos.
Paloták, templomok, függőkertek sokasága és az
elmaradhatatlan lépcső az égbe, a zikkurrat,
a lépcsős piramis…
Kiásták a szomszéd várak közös gyökereit, és a versengő és
harcoló valóságot is.
Az akkád volt a közös nyelv.
Bár az isteneket másként nevezték ugyan, de az asszír főisten
Assúr és a babiloni Marduk közös panteonban honolt az égben.
Sok ezer agyagtábla
került elő ékírással akkád nyelven.
Közöttük kozmológiai elbeszélések, epikus versek, az
uralkodók tetteit megörökítő leírások, templomi feljegyzések, kereskedelmi szerződések,
házassági és válási iratok, csillagászati táblázatok, asztrológiai
előrejelzések, matematikai képletek, földrajzi listák, az iskolákban használt
nyelvtani táblázatok, szójegyzékek, és az istenek nevét, állandó jelzőiket,
tetteiket, hatalmát és kötelezettségeiket megörökítő írások.
Ebből az akkád
nyelvből fejődtek ki a későbbiekben a héber, az arámi, a föníciai és a kánaáni
nyelvek is.
De mégsem ez volt az első nyelv és az első írás.
Maguk az agyagtáblák
rendszeresen hivatkoztak egy ősi kultúrára, egy nyelvre és írásra, ahonnan azt
átvették.
De honnan származik az akkád nyelv, és elnevezése?
Ez is érdekelte a kutatókat.
És ismét a Bibliához kellett vissza nyúlni. A Teremtés
Könyvében van leírva:
„Volt pedig
birodalmának kezdete Bábel, Érekh és Akkád.”
Elképzelhető, hogy valóban Babilon és Ninive előtt létezett
egy birodalom, egy Akkád királyság, és egy főváros?
Az ásatások bizonyították, hogy igen, volt egy ilyen
királyság. Uralkodója magát Sarrukín –nak hívta, ami annyit jelentett, hogy
„igazságos uralkodó”. A feliratokban azt állította, hogy Enlil nevű istenének
kegyelméből birodalma az alsó tengertől a felső tengerig tart. Vagyis a Perzsa
öböltől a Földközi tengerig. Büszkén említi, hogy Akkád kikötőjében távoli
országokból érkezett hajók horgonyoznak.
Igencsak meglepődtek a történészek, akik most már az asszír
és Babilon birodalmat egyre hátrább sorolhatták az időrendben. Nem a kezdetet
jelentették, hanem késői hajtását a mezopotámiai népeknek.
A következő lépcső az volt, amikor megtalálták az akkád
Szargon király tetteit megörökítő feliratokat is. Ebben rögzítve van, hogy
Akkád és Kis királya is. Leírják, hogy mielőtt Akkádban elkezdte az uralkodást
előtte Kis uralkodóinak tanácsadója volt. Ezek szerint létezett az akkádot
megelőző királyság is?
Ismét a Bibliát hívták segítségül:
És Kús nemzette Nimródot
Ő kezdett lenni hős a földön….
Volt pedig birodalmának kezdete
Bábel, Érekh és Akkád…
Számos történész feltételezte, hogy az akkád Szargon azonos
a bibliai Nimróddal. Ha a Kist Kúsnak olvassuk a bibliai szövegben, akkor
Szargon állításának megfelelően Nimród elődje valóban Kis volt. Szargon azt is
elmondta, hogy „Legyőzte Urukot, és lerombolta falait…Diadalmaskodott az Ur
lakosaival vívott csatában, s meghódította az egész vidéket Lagastól a tengerig.”
Az összefüggéseket beteljesíti az, hogy a bibliai Érekh pdig
azonos a feliratban szereplő Urukkal.
A mai
Warkának nevezett lelőhelyről előkerült leletek tanúsítják,
hogy Ur városa azonos a bibliai Urral.
Ábrahám szülőhelyével.
A bibliai őstörténet itt kezdődik.
Mindezekből a kutatók
látták, hogy a bibliai történet kezdete előtt is volt civilizáció. Az volt a
kérdés, hogy mikor kezdődött, és melyik volt az.
Ebben a kérdésben a nyelvészet jött segítségül.
Az akkád ékírás szótag írás, ahol egy-egy jel egy szótagot
jelöl. Ugyanakkor a szövegekben olyan jelek is voltak amelyek egy egész
fogalmat jelöltek, pl. istenség, város, uralkodó stb.
Az egyetlen lehetséges magyarázat az, hogy ezek a jelek egy
korábbi piktogramokat használó írásból kerültek át az akkádba, jövevény
szavakként. Kiderült, hogy az akkád írásokban bőségesen vannak ilyen jövevény
szavak, amelyek az egyiptomi hieroglifák módjára egy-egy jellel vannak
ábrázolva.
A leggazdagabb lelőhely Assur-bán-apli
Ninive királya könyvtárának
feltárásakor került elő, ahonnan Layard és munkatársai 25000 agyagtáblát
szállítottak el.
A táblák között sok épen marad folytatásos leírást találtak.
Egy 23 táblából álló sorozat végén a következő kijelentést
olvashatjuk:
„Huszonharmadik
tábla: sumér nyelven, változtatás nélkül.”
Egy másik táblán maga
Assur-bán-apli állítása olvasható:
„Az írás istene
ajándékozott meg
ennek a művészetnek
ismeretével.
Bevezettek az írás
titkaiba,
még a bonyolult sumér
táblákat is el tudom olvasni,
megértem a rejtélyes
szavakat, amelyeket
a vízözön előtti
napokon véstek kőbe.
És 1869-ben Jules Oppert előadásában azt javasolta a francia
Archeológiai Társulatnak, hogy:
Ezt az írást és a
népet, birodalmat nevezzék szumírnak, amiből a mai SUMÉR lett.
A Bibliában Sineár volt Sumér neve.
A későbbiekben felismerték, hogy azok a táblák, amelyeken
hosszú oszlopokban vannak egymás alatt a jelek, akkád – sumér szótárak,
szójegyzékek. Eredetileg a Sumérok függőleges oszlopokban írtak, és csak később
tértek át a vízszintes sorok használatára, mivel ezt az agyagtáblákon könnyebb
volt előállítani.
1933-ig folyt az ásatás ezen a lelőhelyen, ami végül a korai
sumér városnak Lagosnak a maradványaiként lett azonosítva. Ezt a várost győzte
le Szargon és felvette az ottani uralkodók nevét, az „igazságos uralkodó” megnevezést.
Ezt sumérul EN-SZI nek nevezték. A dinasztiát mintegy i. e. 2900-ban
alapították, és 650 évig uralkodtak az egymást követő enszi-k.
A Sumér társadalom
Az agyagtáblák felirati az akkori emberi élet minden
területét megvilágították, pl. tartalmazták az istenekhez intézett fohászokat:
„hogy a gabona sarjasszon bőséges termést,…..az öntözött
növény teremjen magot” , stb.
Egy serlegen lévő felirat szerint ezt a fohászt egy magtár
felügyelője készítette az istennő tiszteletére, mivel a gabonát sikeresen
learatták, behordták a magtárba, és azzal kereskedtek.
Az egyik felirat szerint a sumér uralkodók csak az istenek
jóváhagyásával foglalhatták el a trónjukat.
Templom építéséről számol be Entemena király, amit arannyal, ezüsttel borított be.
Kerteket ültetett, amit téglával bélelt kútból öntöztek. Őrtornyokat emeltetett
olyan helyeken, ahol idegen hajók kiköthetnek.
Fennmaradtak azok a feljegyzések, amelyek azt tanúsítják,
hogy milyen kiterjedt kereskedelmet folytattak ebben az időben.
Az aranyat Afrikából és Anatóliából hozták, az ezüstöt a
Taurusz hegységből, a cédrust Libanonból, más ritka fát az Ararát hegyéből, a
réz Zagrosz-ból, a vörös kalcedon Etiópiából érkezett.
Gudea, Lagos egyik
legsikeresebb uralkodója leírja, hogy hogyan adta át az utasítást az Isten egy
templom építésére, rendelkezésre bocsátva egy mérő-rudat és egy feltekert
kötelet.
Egy Istent látott álmában, mellette az Istennővel, aki
náddal írta az utasításokat egy agyagtáblára.
Az egyik szobor úgy ábrázolja az ülő királyt, hogy az ölében
tartja a táblát, amelyen jól lehet látni egy hét lépcsős piramis tervrajzát.
/ahhoz hasonló amit a maja lépcsős piramisok révén
ismerünk./
A suméroknál nem a
háború, hanem a templomépítés serkentette a technikai fejlődést.
Az építkezések végrehajtása csak egy fejlett,- szervezett
társadalomban történhetett meg.
A társadalom
szervezésében legfontosabb szerepe az írásnak és az utasítások
sokszorosításának volt.
A sumérok kőbe vésett jelekkel készítették: előbb a
pecséteket, amit az agyagba nyomtak,…… majd
a hengereket, amit az agyagtáblákon végig hengergettek,………
és ez már a rotációs sokszorosító gépek elődje volt.
Így össze lehetett hasonlítani egy-egy iratot az eredetivel.
Fejlett matematikai
rendszerük a hatvanas számrendszeren alapult.
Mi is használjuk még egyes elemeit, a 60 perces óra, a 360
fokos kör, a láb, a tizenkét hüvelyk, a „tucat” fogalma ma is él.
Ez a rendszer sok szempontból fejlettebb volt a mai tízes
rendszernél. De természetesen ismerték a számok helyi értékét is, és
használták.
Mindezeknek nem a papír – hanem az agyag volt az alapja.
Ismerték a téglát, amit szárítottak, és az összevágott
náddal erősítették,mint ahogyan mi a betont a vas-szálakkal. Később kiégették a téglát égető kemencékben.
Az égető kemencék használata vezetett a fém kohászathoz. És ennek
kifejlődését az sem akadályozta meg,
hogy közismerten ebben a körzetben nincsenek érc-lelőhelyek.
Akkor miért keletkezett itt a kohászat az ősi időkben?..........
Szinte mai a történet.
Ércek ugyan nem
voltak itt, de az energia a lábuk alatt hevert.
Ma is ott van a
rengeteg olaj és földgáz.
Akkor is a bitumen, a földszurok, a petróleum ott szivárgott
a föld felszínén. Még a „nafta” szó is innen ered – a sumér napatu-ból, amit ma
is használnak a benzin jelölésére.
Az „égő kövek”
már akkor is nagy előnyt jelentettek, és az ércet messze földről hordták ide,
hogy itt feldolgozzák.
Az orvoslás is magas
szintű volt.
Ebből táplálkozott az akkád orvoslás is.
A leggazdagabb szöveg-hagyomány ebben a témában is az akkád
király Assur-bán-apli ninivei könyvtárának feltárásakor került elő.
Az orvoslást három
csoportban fogalmazták meg, a „terápia” a „sebészet” és a „utasítások és
ráolvasások” körében.
A törvénykönyvek azt is meghatározták, hogy milyen díjazás
illette meg a sikeres gyógyítót, és milyen büntetést szabtak ki a kudarc
esetére. Annak a sebésznek, aki felnyitotta a beteg homlokát és véletlenül
megvakította a beteget…..a kezét vágták le.
Fennmaradtak a diagnózisokról és receptekről szóló sumér
orvosi szövegek is. A tisztálkodást épp úgy tanították, és alkalmazták, mint a
maszirozást, a fürdők és a kenőcsök használatát.
Az orvosságokat növényekből és ásványi anyagokból
készítették, és folyadékokat, oldatokat állítottak elő.
Az alkohol szó is innen származik arab közvetítéssel, az
akkád hohlu-ból.
Olyan, agyagból
készített máj-modelleket találtak az ásatások során, ami azt bizonyítja, hogy a
jövendőbeli orvosok az emberi szerveket modellek alapján ismerték meg és ezeken
gyakoroltak.
A halottak
feltámasztására is volt kísérletük, és ismerték a radioaktív sugárzást és
használták is azokat.
Az egyik leírás szerint:
A karón lógó tetemre
irányították a Lüktetést és a Sugárzást,
hatvanszor az élet vízét,
hatvanszor az élet füvét
hintették rá,
s Inanna talpra állt.
Kifejlesztették a
textilszövést. Híres volt a ruhaiparuk.
Bibliai példák során lehet még a későbbi időkben is hallani
róla. Leggyakrabban viselt ruhadarabuk a TUG volt, ami a római idők tóga
szavának a gyökere.
A mezőgazdaságuk is
híres volt, az ókor éléskamrája volt Mezopotámia, fejlett öntözéses
gazdálkodással.
A termelt gabonából lisztet őröltek, és kovászos, és
kovásztalan kenyereket sütöttek. Ismerték a sörfőzést, és fennmaradt ennek is a
„gyakorlati kézikönyve”. Szőlőből és datolyapálmából
bort készítettek. Az ételek és az italok elsődlegesen az isteneknek történő
áldozat bemutatással függtek össze.
Fejlett volt a
közlekedésük, a két folyón történt az áruszállítás zöme. De a tengereket is
járták hajóikkal. És természetesen állati erővel vontatott szekereket, kocsikat
használtak, és itt alkalmazták először a
kereket.
Mindezeket az eredményeket fejlett iskola rendszer működtetésével érhették el. Sok ezer írnok
működött Sumérban egy időben, az alacsonyabb rangúaktól kezdve a királyi
írnokokig.
Az iskolákban külön volt választva a rajz felelős tanára a sumér
nyelv tanárától és az „ostor felelős”-től.
Egy végzős diák leírja egy agyagtáblán, minként fenyítették
meg hanyagságáért, rendetlenkedéséért, hangoskodásáért és azért, mert írása nem
volt elég takaros.
Az állami szervezet
királyságon alapult, de Gilgames
királynak két kamarás parlament elé kellett vinnie a szomszédos Kis elleni
háború megindítására tett javaslatát.
A társadalom rendjét
a kihirdetett törvények biztosították, amelyekben az uralkodók az istenek
utasításaira hivatkoznak.
A jogtörténeti ismeretekben
korábban közismerten az első fennmaradt és ismert törvénykönyv az akkád
uralkodó Hammurapi törvénykönyve volt, amely i.e. 1900 ban született Babilonban.
A jogi egyetemen még erről tanultam.
Az ásatások révén előkerült törvénykönyv ezt majdnem ezer
évvel előzte meg.
Az i. e. 2600 körül
uralkodó Urukagina alkotta ezt a könyvet, aki a régi rend visszaállítását tűzte
ki célul a törvények kihirdetésekor.
És ez nekem nagyon tetszik, ahogyan a törvénykönyv
elején felsorolta az általa tapasztalt visszásságokat:
- a felügyelők visszaélnek
hatalmukkal, és a hasznot maguknak fölözik le,
- visszaélnek a
hivatali ranggal,
- monopolisztikus
szervezetek keretében hihetetlen magasra verik fel az árakat.
/Véletlenül nem ma írták ezeket a sorokat?/
Törvényekkel védték a
vakok,- a szegények,- az özvegyek és árvák jogait. Az elvált asszonyokat is
törvény védte – több mint 4000 évvel ezelőtt…….
Nagyon fontos
szerepet töltött be az igazság, az igazságosság, amit a bírósági rendszer
biztosított. A bíróság 3-4 bíróból állt, amelyből egy „királyi bíró” volt, a
többi úgy választották, mint ma az ülnököket.
Alapvetően abban hittek,
hogy az istenek azért jelölték ki a királyokat, hogy a földön biztosítsák
az igazsásosságot.
A zsidó vallásban az év első napját egy tíznapos időszak
követi - az un. Félelmetes Napok – amely
alatt az emberek cselekedeteit mérlegelik és értékelik.
Aligha véletlen, hogy a sumér hit szerint egy Nanse nevű
istenség hasonló képen ítélte meg az emberiséget, hiszen az első zsidó
pátriárka – Ábrahám – egy sumér városból, Úr-ból származott
A sumér társadalomban jelen volt a költészet, az irodalom,
és a zene is. A zene nagy szerepet játszott életükben, és ez is a templomok
működéséhez kötődött elsődlegesen.
Ugyanígy a kő,- fém,- és kerámia szobrászat is itt látott
napvilágot.
És itt találták meg az első zikkuratot, a lépcsős
piramist - a tetején a templommal -
amely a legkorábban épült és kiásott építmény volt: készítésének idejét i.e. 3800 évre datálták.
Ez volt a legfőbb
istennek Enkinek szentelt templom, innen indult az akkori civilizáció kezdete.
És itt van egy
csodálatos meghatározó tényező, …….amit minden kutató elismer:
Ez az első földi civilizáció fejlettebb volt az őt
követő valamennyi ókori civilizációnál.
A későbbi
civilizációk valamilyen kis részében már
„elfelejtettek” belőle valamit, nem alkalmazták ebben a teljességben.
Ez a Sumér civilizáció képezi a mai európai kultúra
alapjait.
A tudomány ma sem tudja, hogy kik voltak a sumérok, honnan
jöttek, és hogyan és miért tűnt fel a semmiből az egész civilizáció királyostól
– kocsitól-lovastól - az elvált nők
védelmét biztosító törvényükkel együtt.
És eddig tartott a történelem óra, amely rendhagyó ugyan, de
mindenképen egyedi és én igen érdekesnek tartottam.
Krizantén most
segített az alábbiakkal:
Írásos nyoma is van
annak, a Sumér királyok szent kötelessége volt a templomok újjáépítése a
vízözön után. Ez biztosította a Nefilimek és a Földön élők kapcsolatát…
Ez a folyamat sok
ezer évig tartott.
Ezért a kiásott „idő
és történelmi dátumok” a valóságban nem egy lineális fejlődést takarnak. Hanem
a helyreállítással egyidőben történt az egyes társadalmi,- és élet-feltételeket
biztosító építkezések, mozgások, rendszerek kiépülése, stb.
Ami kiépült az
hamarosan romlani is kezdett az emberi gyarlóságok számtalan formában megjelenő
szaporodása miatt…
A sumér istenek
Ezt követően a könyv – amelynek szerkezetét is követem – az
istenek neveit, családfáját, hatalmát, feladataikat és „viselt dolgaikat”
tárgyalja részletesen és egyenként is. Természetesen ez az előadás
terjedelmében nem teszi lehetővé a részletes áttekintést. Csak a lényegre szorítkozok.
Ebben a témakörben is kimutatható volt a sumér istenek
elsődlegessége, és az, hogy a későbbi időkben az egymást követő – más nyelvű -
népek és államok csak:
Az istenek neveit
„keresztelték át” de azok személyében azonosak voltak a sumér eredetivel.
Az eddig meg nem említett:
Hettiták - a mai
anatóliai területen élő harcos nép és birodalom, és a
hurrik, akik a
biblia szerint is szomszédjai voltak a suméroknak, és az
akkádoknak, -
szintén a sumér hagyományokból táplálkoztak, és a sumér isteneket vették át,
nevezték át.
Innen indult ki Egyiptom
napisten kultusza is.
Az ószövetség szerint
a kánaániak és az egyiptomiak rokon népek voltak, a hámi népek családjába
tartoztak.
A hám szó forrót jelent, utalva a forró éghajlatú észak
Afrikára.
A tudomány által ismert Egyiptom történelme a sumér kezdet
után indult el félezer éves késéssel.
A kultúrát nem közvetlenül, hanem az amoriták útján vették
át.
Az amoriták
Mezopotámia és Egyiptom között éltek. Az a szó,hogy „amurru” akkád nyelven az jelenti,hogy
„nyugati”. Ez a nép ugyanis Sumér és Akkád nyugati részein lakott. Kiásták a
legfontosabb városukat, Márit is. Sokezer agyagtábla maradt fenn, és kiderült,
hogy templomaikat a sumér isteneknek szentelték, többek között Enlil-nek.
Az eddigiekből is
látni lehet, hogy az évezredek elmúlása, és a népek, birodalmak változása
semmiben sem befolyásolta az isteneket, akik maguk egyébként „emberi” módon
éltek, szaporodtak, uralkodtak az égben és a földön.
Tizenkét fő isten
volt a panteonban, a legmagasabb égi isteni hatalom birtokosaként.
Feladatuk és a hozzá tartozó uralmuk alatt álló földi
terület szigorú szabályok alapján lett elosztva a leszármazás családfa-ága
alapján.
Létszámuk nem volt bővíthető. Csak akkor lehetett feljebb
lépni, ha valamelyik hely megüresedett.
Így a későbbi fiak,- unokák,- dédunokák,- stb. bizony igen
nehéz helyzetben voltak, ha nem akarták kivárni, vagy betartani a
sorrendiséget.
Mert emberi mércével – vagyis a Föld viszonyai között – mit
lehet kezdeni egy nagyapával, aki több százezer évig űcsörög a
trónusán?....és „nem akarja kitolni a
biciklit a temetőbe”….
Bizony a „legvastagabb” emberi megoldások kerültek elő. Amint
látni fogjuk erre is volt bőven példa.
A legelső és legfőbb
isten AN /Anu/ volt. Hivatalos felesége Antu.
Három gyerekük van név szerint is megnevezve és ők
szerepelnek a történetekben.
Különben 6 ágyasával és 80 gyerekével együtt élt az égi
palotájában.
Anut a fennmaradt „istenlisták” alapján 21 isten-pár
előzte meg időben a „tiszta hely” trónusán.
Az első gyermek ENLIL
kapta az ég uralmát apjától - aki hamar visszavonult a hatalom gyakorlásából,
és csak bölcs tanácsaival és az istenek tanácsában vett részt a munkában.
ENLIL nevének
jelentése a „lég ura”.
Ő vezette atyjával együtt az istenek gyűléseit, de a
legfontosabb földi istenség is Enlil lett. Nippur volt Enlil városa, itt volt a
főtemplom is.
Ez volt a kötelék az
ég és a föld között, az irányító központ.
A sumér hagyomány szerint ekkor még nem voltak emberek a
földön. De más istenek éltek már itt.
Enlil egy földi
látogatása alkalmával - amikor megpihent egy vízparton - meglátta fürdőzés
közben Szud-ot, akit a csónakba csábított és megerőszakolt. Később elvette
feleségül.
A történet poénja abban áll, hogy nem Enlil talált a
mezítelen lányra, hanem annak anyja parancsolt rá lányára, hogy fürödjön ott.
Arra számítottak, hogy Enlil a lányt meglátva szerelemre
gerjed. A számítás bejött.
Testvére ENKI a Föld feletti uralmat és a vizeket, a tengereket és az Alanti Világot
kapta meg.
Ez nem az egyiptomi értelmezés szerinti halál utáni
„túl-világot” jelentette eredetileg.
Ez a világ a legfontosabb stratégiai elemet – az arany
bányászatot – jelentette, mégpedig az egyenlítő alatt,
Dél-Afrikában, a mai Zaire
területén.
A napokban olvastam az interneten, hogy most találták meg
Szudán területén az ókori Egyiptom riválisát……a fekete fáraók népét……….
A tudósok most kezdik megérteni ezt a kőbe vésett írást és
nyelvet,…… és úgy gondolják, hogy ez volt az alapja az egyiptomi népek
nyelvének is.
Enki az emberiség jótevője.
Ő hozta létre a vízözön
utáni első emberi civilizációt.
Ő mentette meg az embert a vízözön során a kipusztulástól
is.
És gyakran segítette az embert Enlil parancsai ellenére.
Enlil és Enki az
egész ismert történet során folyton küzdöttek egymással, és számtalan
összeütközésük volt.
Enki nem volt megelégedve a saját területével, és Enlil
hatalmára vágyott.
Enki Anu első
gyermeke volt, de nem a törvényes házasságból született, és így Enlil – aki a
törvényes felségtől született később – a sorrendben megelőzte.
Innen eredt a folytonos elégedetlenség.
És innen ered a „törvényes házasságból” való születés
évezredeken keresztül ható gondolatisága – a maga tragédiáival együtt.
Ugye elgondolkodtató???
Hogyan tudott már a kezdetekkor házasságon kívül születni
egy gyerek a főisten életében???
Akkor mi mit szóljunk???
A harmadik gyerek - a legkedvesebb - a „semleges” zónát, az északi hegyeket és
erdőket kapta, amely miatt nem kellett senkivel küzdenie, mivel senki sem vágyott
rá.
Egy nagyon érdekes és sajátos értékrendet is alkalmaztak az
istenek saját magukra, amelynek lényege, hogy a főisten, Anu kapta a 60-as
értékszámot, fia Enlil az 50-es, Enki a 40-es számot, stb. A nők 55, 45- stb.
értékszámmal voltak jelölve.
Ezt az értékrendet nem lehetett felborítani, és olyan módon
használták önmaguk jelölésre, hogy a sumérok az agyagtáblás feljegyzésekben
sokszor a nevek helyett csak a számokat írták le.
Minden istennek
megvolt a maga földi országa, városa is, ahol saját templommal – vallással – és
őt követő és őt dicsőítő,- istenítő népességgel bírt.
Ez a körülmény
vezetett az első háborúkhoz, amikor is a másik területét és az ottani
népességet hajtották saját uralmuk alá.
Egyébként is az
istenek teljesen az emberek érzés- és akaratvilágával rokon módon viselkedtek.
Az egész sumér irodalom bővelkedik az istenek ilyen tetteinek leírásában.
A zsarnok atyát
kasztráló fiú legendája is innen indult ki…. a főisten Anu esetéből……amely
történet későbbiekben megjelent az akkád, majd az egyiptomi történetekben is.
Ozírisz és Seth története is innen eredt.
A későbbi görög
Kronosz és Uránosz történetével úgyszintén.
De a házasságtörésért és az erőszakos nemzésért sem
mentek a szomszédba.
Történt itt minden, amiért az embert börtönbe zárnák
manapság. Testvér szerelem, elcsábítás, és minden olyan, ami miatt azt kell
látni, hogy az istenek is emberként viselkedtek.
Csak a példa kedvéért
néhány részletet kiemelnék.
Zú – az egyik isten – elhatározta, hogy elragadja az isteni
főhatalmat.
Meglátogatta Enlilt földi palotájában, és amikor a fürdőzés
miatt levetette hatalmi jelvényeit – ezek között a bűvös hatalmú sorstáblát –
azokat fölkapta és elmenekült.
Mosdik Enlil forrás hűs vizében
naptámadatkor, trónról leszállván,
hever a földön fém-diadémja,
földön hevernek a sorstáblák is…
Zú megragadta a sorstáblákat,
magához ragadta az enlilséget.
Megszűntek a parancsolatok…
s csönd támadt, rettenetes csönd….megfakult a szent terem
ragyogása….
Enlil atya elnémult…
Az ország istenei összegyűltek a hírre.
Megkérdeztük
Krizantént, hogy mi volt a sorstábla szerepe:
A Nefilimek mint
szellemi lények a saját rezgésszámukat csökkentették le ahhoz, hogy az anyagi
világban is látszanak, és abban tevékenykedhessenek.
Ezt segítette elő a
sorstábla, amivel az időt hozták be, vagy azon kívül helyezték magukat.
Ez biztosította a
szellemi és az anyagi világ közötti kapcsolatot, az átmenet, és a teremtés
része volt.
Ezzel „történt” a
teremtés ezen a szinten.
A legfontosabb információ még az, hogy Zú személyét Enlil
elsőszülött fiával Nanna személyével azonosítják, akivel már találkoztunk mivel
sémi nyelven az ő neve Szin, és Ur város uralkodója volt.
Ur város népe imádta, mert ő emelete naggyá a város
hatalmát.
Ő teremtett bőséget és hatalmat.
A hatalomért Zú a saját apjára támadt.
Zú-t legyőzték, hiába
repült sebesen és bújt el.
Enlil testvére és vetélytársa Enki fia, Marduk győzte le,
mivel megbízták az isteni tanácsban, hogy szerezze vissza a sorstáblákat.
A fegyver pedig a Til
volt, ami asszírul is til-lum, és aminek a mai héber jelentése is azonos a
régivel: rakéta.
Már többször beszéltünk róla, hogy Enki elégedetlen volt a
sorsával, és mivel azon nem sikerült változtatnia, így minden reményét fiára
Mardukra ruházta át.
A történelem során
i.e. a II. évezred elején be is teljesedett Marduk hatalma.
Babilont hatalmas katonai és társadalmi felfordulás rázat
meg.
És ekkor Marduk átvette a Babiloni hatalmat.
Ő lett Babilon , Sumer és Akkád nemzeti istene.
Átvette Enlil helyét.
Valamennyi isten
hűséget esküdött neki, és Babilonba költöztek, hogy „szem előtt legyenek”.
A későbbiekben átíratta a történelmet is, és megváltoztatta
a kőbe vésett jeleket.
Saját magát tette meg eredettől fogva a főisteni hatalom
birtokosává.
Természetesen a hamisításra ma már fény derült.
Visszatérve a támadóra, a rosszul sikerült hatalomátvétel
következtében Zút - avagy Szint - száműzték, és feleségével Háránba menekült,
ahol is sokáig tartózkodott.
A város feltárásakor a kutatók találtak két sztélét, amelyre
különös szöveget véstek:
Szín, minden istenek
királya
megharagudott
városára és templomára
és felment az égbe.
Közben Asszíria királya – akivel már korábban is
találkoztunk – ellenségeitől visszaszerzett egy szent jáspisból faragott
pecséthengert, amelyre Szín képmását és dicséretét vésette rá.
Megkezdődött Szín kultuszának helyreállítása.
Ehhez járult hozzá, hogy egy királyi vérből származó főpapnő
is Szín-hez fordult segítségért.
Alkut ajánlott neki.
Ha segíti, hogy fiából király legyen, ő újra építi a
templomot és helyreállítja Szín templomát és földi hatalmát arra használja,
hogy őt imádják.
Szín isteni segítségével
i.e. 550-ben Nabunaid győzelmet aratott, mivel …a fénysugárral megérintette az eget és
szétzúzta az ellenséget. A tisztjei királlyá kiáltották ki.
A király betartotta anyja ígéretét, és helyre állította Szín
templomát.
Így végül mégis Szín –
Enlil fia - diadalmaskodott unokatestvére, Marduk felett, átvette az Enlilséget
és a teljes hatalmat, és
felvette az ”Isteni
Félhold” címet és holdistenként vált híressé.
Szín idővel „feledte dühös parancsát…úgy döntött, hogy
visszatér a Földre”
És ekkor megtörtén a
csoda az agyagtáblák szerint, amely már a hajdani idők óta nem történt meg….
Egy istenség lejött az égből a Földre.
Sajnos nem derült ki, hogy mikor, és hogyan jött le az égből.
Azt azonban a Biblia feljegyezte, hogy Jákob, amikor a
feleségéért indult Kánaánból az óhazába:
Hárán városának
határában látta a mezőn azt a „lajtorját a földön, amelynek a csúcsa az égbe ért,
és az Úr angyalai jártak föl-le rajta.”
/mint az Uffós filmekben az űrhajóra/
Szín égi és földi hatalmának helyreállításával egyben
gyermekei hatalma is helyre állt. Fia Utu
Szippar városában uralkodott, ez is az istenek által ősi időkben épített
egyik város volt.
Szippar és Utu lett a bíráskodás központja, az
igazságossággal és törvényességgel
foglalkozó központ, a sumérok legfelsőbb bírósága.
Az Utu által közzé
tett „bölcsesség tábla” az alábbiakat tanácsolja:
Ne tégy rosszat ellenségeddel!
Rossz tett helyébe jót cselekedj!
Ellenséged iránt irgalmas légy!
Igazságos légy még azok iránt is,
Akik bántanak és szorongatnak!
Soha ne járj a
rosszak tanácsán!
Kenyeret szelj az éhezőnek,
Bort tölts a szomjazónak,
A szűkölködőt fölruházzad,
Tisztelt az alamizsna kérőt,
Segíts a segítséget-kérőn,
Tégy jót mindig-örökké!
Úgy gondolom, hogy ez a tanítás ma is megállja a helyét, és
Jézus is ezt tanította.
Láthatjuk, hogy a jóra való tanítás az emberiség hajnalára
nyúlik vissza.
Nem is lehet másként, hiszen ez a tanítás nem az
istenektől, hanem magától, Istentől való.
- Álljon itt még
egy példa az istenek földi hatalmáról, és gondolkodásáról.
A sumér Inanna:
Akit minden akkori és
későbbi nép ismert és tisztelt nem volt
más, mint a római Vénusz, a görög Aphrodité, a hettiták Istár néven ismert istennője:
a háború és a
szerelem istene.
Féktelenül szilaj és gyönyörű nő, aki Anu főisten dédunokája
volt.
Az ő helyét az égben és a földön is a távoli keleti
vidékeken jelölték ki.
Így Anu főisten templomát
– az Uruk városban álló főtemplomot – csak nagyon ritkán láthatta. Szíve
azonban erre vágyott, a város és a főtemplom uralmára.
Uruk első, csak félig isteni – félig emberi eredetű királya
Enmerkar volt,….. aki egyébként Sumér egyik legnagyszerűbb királyának
bizonyult.
Inanna meggyőzte a
királyt, hogy sokkal jobb neki és a népnek is ha őt választják istenségül, és nem Anu-t, aki messze van az égben.
Innana megtartotta az eredeti helyét a távoli Arattát is, és
egy ingázó, mindig mindenhol jelen lévő istenség lett.
Nem tudta volna Anu főisten templomát uralni, ha nem járt
volna dédapja Anu kedvében.
A később keletkezett feljegyzések Anu szent szeretője néven
örökítették meg.
Evés közben jön meg az étvágy a közmondás szerint.
Inanna ezután kinézte
magának ugyancsak az Eufrátesz partján fekvő Eridu várost is, ami Enki
székhelye és birodalma volt.
Ennek megszerzéséhez is személyes varázsát használta fel.
A találkozás jól sikerült, mert az agyagtáblák szerint Enki
felöntött a garatra, és teljesítette az ifjú hölgy kéréseit.
Inanna azokat a
varázsigéket kérdezte Enkitől, amelyek segítségével irányította az egész emberi
társadalom működését.
Enki száz ilyen
varázsigét mondott el Innanának: a
legfelsőbb uralkodásra, a királyságra, a papi tisztségekre, fegyverekre,
bírósági eljárásokra, írnokságokra, ácsmunkákra, a hangszerek és a zene
tudományára, és a templomi szerelem művészetére vonatkozókat is.
És kedves olvasó látni lehet, hogy már ebben az időben is
így működtek a dolgok,….egy szép fiatal nő bármilyen ostobaságra rá tudja venni
a vénkecske férfijuhot…..
Az agyagtáblák szerint ugyanis :
Amikor reggel Enki felébredt Inanna már túl volt
árkon-bokron, már Uruk felé járt „égi bárkáján” és hiba küldte utána Enki
félelmetes fegyvereit, már nem tudott semmit sem megváltoztatni.
Inanna – más néven Istar
- a későbbiekben szemet vetett Gilgamesre is, aki félig isten és félig ember
volt, és i. e. 2900 körül uralkodott Urukban.
Egy csatából megtérve Gilgames:
„mosakodik tetőtől talpig, tisztálkodik forrás
vizében…fölveszi a patyolat inget, ünneplőjét fölébe húzza, kendőket köt
keresztbe mellén”
Meglátja őt felséges Istár s szépségétől gyúl szerelemre,
Szeress engem, ó, hős Gilgames! Éljünk férjként és
feleségként!
Tied legyen ölem gyümölcse, enyém legyen ágyékod magja!
Ám az istennőt
megelőzte hírneve, amely Gilgameshez is eljutott:
„Volt-e férjed, kit
nem hagytál el? Volt-e szeretőd, kit nem csaltál meg?” kérdezte….
Majd felsorolta a
balul végződött eseteket, és…… kikosarazta az istennőt.
Inanna azonban nem veszett el az istenek harcaiban és
ármánykodásában sem, és végül:
Enki kisebbi fiát Dumuzit választotta a számtalan kérő közül
férjének.
Így hatalomhoz is jutott…… és kiegyenlíthette a számlát
Enkivel is.
Számtalan agyagtábla
őrzi Inanna és Dumuzi szerelmét és civódásait.
És az is megtörtént,
amire Inanna soha sem számított…..egyik csatából hazatérve férjét, Dumuzit
mással találta ágyba bújva. Haragjában száműzte őt az Alanti Világba…….
A legismertebb sumér és akkád szövegek közé azok tartoznak,
amelyek azt beszélik el, hogy Inanna – akkád nyelven Istár istennő -
hogyan utazott az Alanti Világba, - hogy megkeresse és
kiváltsa az általa száműzött, de
szívében mégis szeretett férjét.
Végül az istenek világáról még csak annyit, hogy a testvérek
Enlil és Enki küzdelme folytatódott fiaik között. Nem más ez, mint a földi Ábel
és Kain története az istenek szintjén.
Talán ezek a példák
is mutatják a legfontosabb összetevőket:
az istenek emberi
módon viselkedtek
de isteni módon
halhatatlanok voltak
és így korszakokon át
azonos istenek uralkodtak
a felosztott égi és
földi területek fölött.
Ehhez megvolt az
eszköztáruk, és fegyvereik is.
Évezredek teltek el,
népek és birodalmak születtek és pusztultak el, de az istenek azonosak
maradtak,…….csak a nevüket változtatták
meg az új népek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése